SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN

SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN
Satu Bahasa Satu Bangsa Satu Negara

Sunday, May 24, 2009

Satu Sekolah: Ranjau-Ranjau Di Sepanjang Jalannya

Dengar cerita YB Menteri Pelajaran tidak berminat 1Sekolah.

Dengar cerita juga YB Timbalan Menteri Pelajaran berminat hendak membuat laporan polis terhadap mereka yang mengusulkan 1Sekolah.

Orang atas kita ini melatah nampaknya. YB Menteri Pelajaran berkata begitu munkin kerana itu jawapan yang politically correct sekarang.

Tapi YB Timbalan Menteri Pelajaran kita ini mengapa sampai begitu cetek reaksinya? Sudahkah dia meneliti hujjah dari pihak pro dan kontra? Buat laporan polis ini jika ada pelanggaran undang-undang berlaku. Atau adakah YBTMP sudah menghukum bahawa menyatakan pendapat tentang 1Sekolah itu satu pelanggaran undang-undang?

Tunjukkanlah reaksi-reaksi dari pihak YBTMPelajaran kita ini suatu reaksi yang berpelajaran.

Pada hemat kita, inilah satu cadangan (cadangan 1Sekolah) yang paling berani mengemukakan satu formula untuk penyatupaduan semua kaum Malaysia. Sememangnya cadangaan ini satu elixir yang sangat pahit. Tetapi penyakit keruntuhan perpaduan kaum yang dialami negara kita ini adalah pada tahap kronik.

Pengorbanan amat diperlukan demi masa depan rakyat Bangsa dan Negara Melaysia.

YB Menteri-Menteri kami … ini adalah suara rakyat juga … dengar-dengarlah … jika kami masih dikira rakyat pengundi YB sekelian.

Dengarlah … telitilah … timbanglah. Jangan pendek akal seperti kawan-kawan kita kaum bunian penunggu pokok dan kerusi.

15 comments:

Anonymous said...

harap mana pub tak guba. Ada melayu tak boleh diharap. cina apa lagi....

Anonymous said...

harap mana pub tak guba. Ada melayu tak boleh diharap. cina apa lagi....

Panglima Perang Cyber said...

salam..saya berhajat add blog saudara dalam list rakan baru saya..tq

Tam Dalyell said...

Silakan Tuan Panglima, mudah-mudahan usaha kita untuk memartabatkan Bangsa dan Negara mendapat berkat.

Saya yakin, dengan penglibataan Tuan Panglima serta para pahlawan-pahlawan di bawah pentadbiran Tuan panglima, segala yang berat menjadi ringan, yang sepi menjadi meriah ...

NJ said...

PakCik Dal,

Terfikir pula saya, biar kan wee ka siong dengan laporan polisnya. Mungkin daripada ini kita dapat lihat dengan lebih jelas warna-warna yang terpancar dari setiap yang bernama pemimpin dan individu-individu tersohor?

"One School for All" tetap melangkah kerana ini agenda Bangsa dan Negara yang satu, bukan agenda bangsa masing-masing yang tidak bersatu.

"SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA"

NJ

Tam Dalyell said...

Benar Tuan NJ. SSUS bukan gerakan satu bangsa sahaja. Malah ia adalah gerakan kebangsaan, gerakan seluruh Malaysia untuk semua warga Malaysia.

Hanya mereka yang mempunyai agenda tersembunyi yang memandang serong kepada SSUS, kerana akhirnya SSUS ini akan menguburkan niat jahat mereka terhadap negara.

Anonymous said...

Dal,

Kata ler kita acah mereka,
siapa masuk SK dapat ganjaran RM1000 seorang pelajar tiap bulan, hah! tunggang terbalik semua meneghu register anak masing-masing, beghebut, (yang dalam rahim belum beranak pun akan mereka register, takut lepas peluang) sekadar dalam masa 30minit, beres, kosong SJKC/T. heheh

Mandarin kemana, budaya mereka kemana, yang lelaki suruh pakai serban, perempuan mesti pakai purdah pun mesti OK.. Guarantee.. Keturunan mata duitan. Ceh!

Tongkang

Singh Is Kinng said...

Salam Pak Cik Dal,

I also did my part to confront both Wee and Khoo at my blog. It may lack in intellectual substance, but I hope for reading it's gonna be fun.

Tam Dalyell said...

Salam Sdr Tongkang;

Sdr ni lucu, cantik (gubahan idea tu yg cantik, bukan orangnya .. tongkang mana cantek heh heh) dan menariklah.

Tapi tak boleh nafi fakta bahawa mereka tu mata duitan .. walaupun sdr bentangkan dalam bentuk-bentuk komik ... macam cara KMas bidas mereka-mereka tu.

Tongkang ni adik KM kerr?

Tam Dalyell said...

Salam Tuan P.Singh;

Saya baru balik dari ziarah tempat tuan tadi.

It (your write up) sure was great fun to read. And it bites deep too. Its this combination, fun but lethal, that when it leaves its cut, salt is added automatically.

Wong Pencen said...

Mungkin kerana sikap yang tidak mahu meneliti pandangan orang lain inilah yang menyebabkan kemunduran sokongan kepada UMNO dan BN.

YB Menteri sepatutnya faham bahawa apa yang disuarakan ini adalah satu cadangan. Cadangan yang datang dari orang ramai yang didatangkan dengan hujah-hujah menyokong. Mengapa tidak hujah-hujah ini diterima? Sekiranya hujah-hujah ini tidak boleh diterima, apa pula hujah yang lebih baik yang boleh diterima?

Biarlah hujah dibalas hujah. Mengapa hujah perlu dibalas dengan laporan polis? Mereka yang mengutarakan dan menyokong hujah ini bukan boleh memaksa. Mereka tiada apa-apa kuasa untuk memaksa.

Bagi saya, secara peribadi tidak boleh menerima kenyataan bahawa ada remaja berbangsa Cina yang tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu sedangkan orang Bangladesh yang baru beberapa tahun bekerja di Malaysia boleh menguasai bahasa Melayu dengan baik.

Ianya satu kenyataan. Sesuatu yang benar-benar berlaku. Berlakunya di hadapan mata sendiri. Namun masih saya tidak boleh terima kerana saya rakyat MALAYSIA.

Anonymous said...

Salam Tuan,

1Sekolah adalah satu usul terbaik yang pernah saya baca semenjak dua menjak ini. Bukan sekadar satu demand 'bodoh', tapi lengkap dengan pengisian, dan mampu menangkis cemuhan dan salah sangka by itself ( hanya saja kalau mereka baca tanpa prejudis )

Masalah dengan pemimpin2 kita ini, first and foremost, mereka adalah ahli politik. Adakah mereka pejuang? Tak pastilah tu, tapi yang confirmed, mereka ahli politik. Dan lazimnya, mereka go for 'popular' move.

Atas alasan yang sama juga, 1Sekolah harus memenangi hati rakyat dulu, perlu lebih pendedahan di media cetak dan tv, dikupas melalui forum2, pengedaran risalah/stiker, saya yakin dengan adanya sokongan rakyat, dengan sendirinya ahli2 politik merangkap para menteri akan memberi perhatian. Waktu itu mereka akan berebut2 mencari mileage dengan menjadi pahlawan SSUS.

Where to get them stikers ?

PS - Mereka yang menggerakkan SSUS - U HAVE MY HIGHEST RESPECT AND MY FULL SUPPORT !

Tam Dalyell said...

Tuan Wong Pencen;

Seperti biasa, coretan pena (keyboard) Tuan, walaupun pendek tetap mengandungi ilmu pengajaran yang mendalam.

Sebenarnya tidak semua ketua kita, tak kira apa kaum mereka, seperti YB Timbalan Menteri itu.

Dan kami pula, tak kira apa warna fahaman mereka, yang kami terima dan sanjung ialah yang "rakyat-friendly" dan provides supreme positive utility to the negara.

Tak kira bagaimana canggih sesebuah komputer itu, kalau ia tidak user-friendly dan tidak provide supreme utility to its user, tiada siapa mahu beli.

Begitulah mereka-mereka, samada dari BN atau PR, kalau report card mereka banyak markah merah dari biru hijau ... sign sendirilah .. kami tak mahu sign.

Dengar khabar BN nak adakan sistem report card. Kalau begitu PR pun kena adakan sistem yang serupa.

Dan report cards ini kena dijana on the ground, not anywhere else .. not from any rostrums or court.

Tam Dalyell said...

Salam Tuan dinturtle;

Stikers? Saya pun tengah tunggu macam punggok rindukan bulan ni.

Saya dah niat, keluar sahaja sticker ni di pasaran luar sana, saya nak beli 100 ... lalu nak tampal kat kereta, kedai dan pejabat kawan-kawan.

Jom kita gegar kat blog DN atau SatD. Dengar cerita benda-benda ni (sticker, t-shirt ...) are on the production line.

Kembara Politik said...

Salam Tuan Dal & sahabat semua,

Signature dah 1298. Harap teruskan forward emel kempen etc etc kepada rakan2. Biar ramai yg expose.