SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN

SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN
Satu Bahasa Satu Bangsa Satu Negara

Friday, November 21, 2008

MAIN CATUR. SERANG ATAU BERTAHAN?

Cuba kita bayangkan. Tiada bahasa mulut. Kita ambil faham dari bahasa perlakuan sahaja. Apa dapat kita faham dari apa yang berlaku di Pulau Pinang?

Kita lihat Pulau Pinang dan Proveince Wellesly di asingkan dari Kedah. Selepas merdeka Malaysia wakilkan pentadbirannya kepada satu puak Cina. Kemudian Melayu Pulau Pinang terpinggir. Kemudian wakil ini "menyerahkan" pentadbiran Pulau Pinang kepada "PAP" Malayasia. Di sini puak ini bernama DAP. Semuanya ketara melalui jalan yang sah bukan? Tapi akhirnya Pulau Pinang di tangan siapa?

Kita sorot DAP pula. Dulu DAP ini memilih Melaka. Nampak tak pilihan kaum jenis ini? Ya. Negeri yang tidak ada Sultan. Singapura. Melaka. Pulau Pinang. Zaman Tun Mahathir, Melaka kembali ka Pangkuan. Zaman Pak Lah Pulau Pinang "dihadiahkan" kepada DAP. Macam ada apa-apa sahsja DAP dan Gerakan ni. Kita curiga juga.

Sebelum ini DAP keluar dari Melaka pindah ka Pulau Pinang. Di sana Gerakan jadi wakil kita. Melayu Pulau Pinang terpinggir. Melayu tak puas hati. Satu ketika UMNO dipimpin Melayu lembik. Ketika sama, Melayu demonstrasi jalanan dibebaskan. DAP dan kuncu-kuncu dalam BN lihat Melayu berpecah. Pilihan raya 12. Pulau Pinang, Gerakan "serah" kepada DAP.

Selepas PRU12 Melayu jadi "punching bag".

Dahulu Patani dirampas Siam. Kekal Patani dalam jajahan Siam kerana British menyebelahi Siam. Melayu lemah.

Kemudian Singapura jatuh kepada PAP, kerana Melayu lemah juga. Kekal Temasik di tangan PAP. Melayu dipinggir. Kemudian saga Batu Putih pula. "Mahkamah Dunia" menyebelahi PAP. Semua berlaku melalui "jalan sah".

Pulau Pinang Jatuh kepada DAP sewaktu kekuatan Melayu lemah. Lalu "jalan sah" juga. Melayu pembelot durhaka bersekongkol bersama DAP di Selangor dan Perak. Di sini ada Sultan. Bukan macam Melaka dan Pulau Pinang. MB terpaksa Melayu. Tetapi Siapa TUAN sebenar kepada MB di sini yang kamu lihat? Melayu pembelot atau DAP? Kaum DAP ini mahu "bertuankan" Melayu? Yang dapat dibaca ialah Melayu diperalatkan. Siapa yang terperangkap dalam drama umpan "gundik upahan"?

Semua ini berlaku semasa Melayu berebut pangkat dan harta. Semasa Melayu ngong duduk di tampok berbagai tampok. Usahkan sikap "serang", mempertahankan diri pun tidak tahu. Tunduk minta maaf walaupun tak salah. Ngong.

Apa pun penerangan diutarakan, siapa pun mengutarakannya, jimnastik bahasa boleh menidakkan semua di atas. Tapi bahasa perlakuan dan kejadian sebenar apa? Apa yang sebenar terjadi?

Percaya bahasa mulut atau bahasa lutut?

Sekarang nak buka mulut?. Boleh. Tukar rentak. Serang.

Mereka kata 30 turunkan. Tak payah jawab 153. Serang. 70 kita punya.

Mereka sindir hak kita. Tak payah tepis dengan 153. Serang. Kita desak cabut hak kerayakyatan mereka.

Mereka dakwa kita pendataang. Serang. Sediakan tongkang untuk mereka.

Mereka tuduh kita tak bagi mereka peluang naik MB TPM PM. Serang. Mereka memencil diri. Mereka tak mahu pakai songkok. Tak mahu asimilasi. Tak boleh dipercayai.

Serang. Serang.

No comments: