SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN

SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN
Satu Bahasa Satu Bangsa Satu Negara

Wednesday, August 25, 2010

Berlindung Dengan Allah Sambil Berpuasa

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ



Syaitan dikutuk dan dilaknat. Dihalau jauh oleh Allah swt. Manusia dikasihi dan ditarik mendekat oleh/dengan Allah swt. Malanglah manusia yang mendekati syaitan.

Allah swt memerintah hambaNya mendekat kepadaNya dan menjauh dari syaitan. Sekurang-kurang doa perlindungan dengan berkata, "A'u dhu billahi minasy syaitonir rajim".

Lima manfaat dengan berlindung dengan Allah swt.
1) Tetap di atas jalannya dan petunjuk.
2) Terpelihara dari hasutan dan desakan syaitan. Terlepas dari kekusutan dan tekanan.
3) Diterima masuk dan mendekat kepada yang Maha Pelindung.
4) Mencapai maqam selamat bersama-sama para anbiya, siddiq, syuhada, dan salihin. (al wusul ilal maqamil amini ma'an nabiyyina was siddiqun was syuhadaai was solihin)
5) Menerima pertolongan Tuhan seru seluruh bumi dan langit.

Ini adalah berita baik bagi hamba yang takut kepada ancaman syaitan yang berbunyi:

7:16-17 Iblis berkata: Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu yang lurus; Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur.

Allah swt menjawab: Demi kekuasaan dan kemuliaanKu, Aku akan perintah mereka memohon perlindunganKu. Dan bila mereka memohon perlindunganKu, Aku akan lindungi mereka; dari kanan dengan hidayahKu, dari kiri dengan belaianKu (inayati), dari belakang dengan kesempurnaan kekuatanKu (ismati), dan dari hadapan dengan bantuanKu (nusrat); hingga tidak berkesan hasutanmu (waswatuka) ya yang terkutuk (mal'un).

Sabda Rasulullah saw: Sekali seseorang memohon berlindung dengan Allas swt, Allah akan lindunginya sepanjang hari itu.

Sabda Rasulullah saw lagi: Kunci pintu ma'siat dengan berdoa berlindung Allah (bil isti 'adha), dan buka pintu keta'atan dengan menyeru Nama Allah (bit tasmiya), iaitu dengan seruan "Bismillah".

Dikatakan bahawa Iblis mengerah tiga ratus enam puluh bala tenteranya, setiap hari, untuk memesongkan seorang Mukmin. Tetapi bila Mukmin itu berlindung dengan Allah, Allah swt akan melimparkan tiga ratus enam puluh jelinganNya kedalam hati si Mukmin itu, dan tiap satu daripada jelingan itu akan menghancurkan satu tentera Iblis laknatullah.

Dengan Nama Allah, aku hadhirkan zahirku dan aku hadapkan batinku ke hadhirat Mu Ya Allah. Ya Allah, dengan Nama Mu, aku berlindung dengan Kekuasaan dan KemuliaanMu, dari syaitan; dia melihat aku tetapi aku tidak melihatnya; dari Iblis, yang pernah didekat Mu dan melihat Mu padahal aku terhijab dari Mu oleh diriku sendiri, .... Bismillah, a 'u zubillahi minas syaitonir rajim. Aku berlindung dengan Mu juga dari tentera Iblis dari jenis Adam. Aku berlindung dengan Rahman dan Rahim Mu dari aku.