SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN

SSUS - PERJUANGAN YANG BERTERUSAN
Satu Bahasa Satu Bangsa Satu Negara

Wednesday, March 4, 2009

Rasulullah saw Berpesan.

Dalam suasana kelam kabut dan suram akibat dilanda Penyangak Rakus, mari kita bertenang-tenang dengan pesanan-pesanan Rasulullah saw.


Bismillah-i-rahman-i-rahim.
Imam Ibn Hambal ra. menyampaikan pesanan Rasulullah saw melalui riwayat yang berikut:

Seorang sahabat, Khalid ibn Al Walid ra. meriwayatkan:

Seorang Badwi duduk semajlis dengan Rasulullah saw lalu berkata , "Ya Rasulullah (saw), ajarilah kami beberapa perkara berkenaan hidup dan mati kami."
Bertanyalah, sambut Rasulullah saw.

Saya ingin menjadi paling berilmu.
Bertaqwalah kepada Allah. Kamu akan menjadi yang paling berilmu.

Saya ingin menjadi yang paling kaya.
Bersyukur.

Saya ingin menjadi yang paling adil.
Inginkan untuk orang lain apa yang kamu ingin untuk diri sendiri.

Saya ingin menjadi manusia yang terbaik.
Buat baik kepada semua.

Saya ingin menjadi yang paling diredhoi Allah.
Sibokkan diri dalam memuji Allah.

Saya ingin menyempurnakan iman.
Baiki akhlaq.

Saya ingin menjadi sebahagian dari orang yang soleh.
Puja Allah jika kamu melihatNya. Jika tidak kamu melihatNya, ketahuilah bahawa Dia melihatmu.

Saya ingin mentaatiNya.
Awasi perintah (hubunganmu dengan) Allah.

Saya ingin dibersihkan dari dosa.
Bersuci dari dicemari.

Di Hari Berbangkit, saya ingin dibangkitkan dalam nur.
Jangan zalimi dirimu dan selainmu.

Saya ingin Allah merahmati saya.
Berlaku kasih dan rahim kepada dirimu dan selainmu, Allah akan merahmatimu di Hari Berbangkit.

Saya inginkan disedikitkan dosa saya.
Beristighfar kepada Allah sebanyak-banyaknya.

Saya ingin menjadi paling mulia.
Jangan mengadu kepada sesama makhluk.

Saya ingin menjadi yang paling teguh.
Bertawakal kepada Allah.

Saya ingin mengembangkan rezeki saya.
Jaga segala kesucian.

Saya ingin dikasihi Allah dan Rasulnya.
Kasihilah apa yang diKasihi Allah dan Rasulnya.

Saya ingin selamat dari murka Allah di Hari Berbangkit.
Jangan lepaskan marahmu kepada sesama hamba.

Saya ingin do'aku dikabulkan.
Jauhi segala larangan.

Saya ingin tidak diaibkan Allah di Hari Berbangkit.
Pertahankan kesucian.

Saya ingin mendapat perlindungan Allah di Hari Perhitungan.
Jangan buka keaiban saudaramu.

Apa yang akan menghindarkan diri dari dosa?
Air mata, kerendahan hati dan sakit.

Apakah sebaik-baik perilaku di pandangan Allah?
Berlemah-lembut, berendah-diri dan sabar.

Apakah kejahatan terkeji dipandangan Allah?
Panas baran dan kedekut.

Apakah yang meredakan kemurkaan Allah dihidup dunia dan akhirat?
Sedekah yang disembunyikan dan berbaik hati sesama saudara.

Apakah yang memadamkan api neraka di Hari Berhitung?
Bersabar dalam kesusahan dan malapetaka.

1 comment:

satD said...

Salam Pak Cik Dal

Khalid is one of my fav sahabat...good warrior who lead many victories, too bad fame got to him.

But even after being demoted he served with full semangat until the end of time.....no ego.

Wish some of these qualities can be emulated by our leaders or even leaders who have to step down to make way for fresher blood to lead the battle forward

wass
satD